Štyri uvedomenia (príbeh)
„No povedz mi, ako mám s takými
zaspatými, neschopnými primitívmi robiť! Nič neurobia poriadne! Vôbec nedokážu
ten svoj zakrpatený mozog používať!“ vychrlil na manželku prúd zúfalých slov a sťažka
dosadol na stoličku. Rázne položil šiltovku na kraj stola a ruka mu
zamierila k lyžici. Čakala ho pariaca polievka. Bola sezóna, a tak práce
na stavbách bolo neúrekom. Dennodenne počúvala jeho náreky, nadávky a hromženia.
Naučila sa nereagovať, kým nezjedol prvý chod. Brala vyslovené slová ako rečnícke
otázky. Presne vedela, ako bude ďalej pokračovať. Kým mu naložila druhé jedlo,
on už mal väčšinou polievku vychlípanú. Nebolo tomu inak ani teraz.
„Ale keď meškám s výplatou čo
i len jeden deň, to by si mala vidieť ako odrazu poznajú zákony a vykrikujú
načo všetko majú právo!“ Príbor zobral do oboch rúk a postavil ho hranou
na stôl. „Nemám už na to celé pokašľané podnikanie chuť!“ Sadla si oproti a pomaly
dojedala čo nestihla, kým sa vrátil manžel domov. Hlavou bol v práci a v problémoch,
ktoré sa mu neustále kopili. Jedlu venoval iba toľko pozornosti, aby správne trafil vidličkou do úst. S posledným
hltom si konečne reálne uvedomil kde sa nachádza a kto sedí spolu s ním
pri stole. Beznádej a hnev ho neprechádzali a niekam ich namieriť
musel.
„To mi nič na to nepovieš? Už ťa
unavujem?“ sarkastický skoro nenávistne vyslovil. „Tváriš sa, akoby sa ťa to
netýkalo! Jasné, ty si máš svoju istú prácičku a nemusíš riešiť drbnutých zamestnancov!“
Podobným invektívam bola
vystavovaná často a nedokázala si na nich zvyknúť. Všetko čo vyslovil v hneve
sa jej bytostne dotýkalo a cítila sa hlboko ranená. Nebol spravodlivý. Z jednej
strany mu rozumela, ale nedokázala pochopiť, prečo jej musí ubližovať. Sama
roky podnikala. Mala pár zamestnancov a vedela, aká namáhavá je s nimi
práca. Snažila sa vysvetľovať, radiť mu, ale nikdy ju nepočúval. Napokon
prestala reagovať, len si ho trpezlivo vypočula. Ale na ponižovanie si
nedokázala zvyknúť. Bodalo ju to do srdca. Dokázala veľa toho vydržať, ale boli
dni, kedy sa začala brániť a napokon sa riadne pohádali. Miloval kričať,
hlasno prejavovať názor, keď sa mu postoj druhého nepáčil. Krik ju fyzicky
ubíjal.
„Neviem čo chceš odo mňa ešte
počuť. Už som ti párkrát povedala, že si musíš uvedomiť, že múdry, samostatne
mysliaci človek bude radšej podnikať sám. Taký sa u teba nezamestná. Nauč
sa pracovať s tým čo máš.“ Nedala najavo pocit urazenosti.
„Tie tvoje múdrosti! Však oni nič
nepochopia! Sú to chodiaci dementi! Môžem im ja vysvetľovať, stále niečo
pokazia! Zbytočne sa nám práca naťahuje a nestíhame termíny. Keď tam nie
som, tak viem, že neurobia veci tak, ako majú.“ Prudko siahol po šiltovke,
odsunul rázne stoličku a zamieril k drezu po pohár s vodou.
„Načo sa ma potom pýtaš? Čokoľvek
ti poviem, vždy reaguješ takto,“ hovorila viac menej pre seba, ale dostatočne
hlasno nato, aby slová počul, „kde sú tie časy, keď si týmito nervovými
záchvatmi trpel iba výnimočne a trvalo to len krátko?“ Oprel sa chrbtom o drez.
Zaregistrovala jeho záujem a pokračovala: „Nielenže si kazíš život v práci,
ale úplne ničíš aj náš vzťah. Čo myslíš, ako dlho vydržíme? Dokedy nás to bude
ešte baviť žiť v neustálom napätí? Neprijímaš žiadny iný názor iba ten
svoj. Nepočúvaš, ak sa ti snažím poskytnúť iný uhol pohľadu na situácie a aj
iné možné riešenia. Nechceš na sebe nič zmeniť! Prečo si myslíš, že sa potom
niečo zmení okolo teba?“ Dovolila si priamo pozrieť do jeho očí. Mal ich jemne privreté. Duchom bol buď na
stavenisku, alebo prehodnocoval otázky, ktoré počul.
______________
Myslím, že podobné situácie v podnikateľských
rodinách a v rodinách, kde niekto niekomu „šéfuje“ asi nie sú
raritou. Negatívna energia, ktorá vznikne z vlastnej neschopnosti a pocitu
nezdaru sa niekam musí uložiť. Buď si to človek ukladá do vlastného tela, alebo
to vyfľusne na niekoho druhého. No a bohužiaľ najčastejšie to zamieri na
najbližšiu osobu.
Obaja, manžel aj manželka, sú
zodpovední zato, čo prežívajú. Ak jeden z nich neustále ustupuje,
nepostaví sa za seba a nepovie ako to v sebe má, tak si len bude do
seba negativitu ukladať a časom sa to určite začne prejavovať „príchodom“
diagnóz.
Poďme si ich trošku rozobrať.
Manžel – podnikateľ - má na
pleciach veľkú zodpovednosť za kvalitu prác, ktoré odovzdáva odberateľom.
Samozrejme je nutné zamestnávať ľudí, ktorí mu to pomôžu dosiahnuť. Komu najviac
záleží na výsledku? Logická odpoveď - majiteľovi firmy. Nestačí však túžiť po kvalite výkonov, ale
nevyhnutnosťou je uvedomiť si s akým „materiálom“ pracuje. Pod tým
materiálom teraz myslím zamestnancov, ktorých zapája do vlastných cieľov a túžob.
Takže čo následne musí podnikateľ urobiť? Venovať sa pracovníkom.
Prvé základné uvedomenie: Nikdy
nič nepredpokladaj, vždy všetko preveruj!
Vychádzajme z toho, že
podnikateľ má jasnú predstavu, ako sa majú konkrétne práce vykonávať. Ak chce,
aby to pochopili aj „jeho“ ľudia, tak im to musí podrobne vysvetliť. Všetko! Do
najpodrobnejšej maličkosti. Overiť si, či všetkému porozumeli a ak nie,
tak vysvetliť ešte raz. Vychádzajme z toho, že podnikateľ má vysokú úroveň
logického myslenia, takže vie predpokladať, čo by sa cestou mohlo vyskytnúť a aj
na toto upozorniť. Nenechať nič na náhodu a nepredpokladať, že tí druhí sa
sami od seba dovtípia, ako by sa mali prípadné problémy vyriešiť. Oni tam od
toho nie sú. Na druhej strane, keď sme ich správne zaškolili, až následne po tomto
procese ich môžeme brať na zodpovednosť, ak sa tak neudeje. (Vždy sa nájdu
ľudia, ktorí aj po všetkých týchto opatreniach nebudú chcieť pracovať poriadne,
tak sa s nimi skrátka rozlúčme. Majme však jasno v tom, že z našej
strany sme urobili všetko.)
Druhé, veľmi dôležité uvedomenie:
Nenálepkovať zamestnancov!
Čo tým myslím? Ak budeme neustále
o druhých hovoriť, že sú hlúpi, neschopní, dementi a pod., čo
myslíte, ako sa nám budú prezentovať v našej realite? No presne tak!
Hlúpo, neschopne a dementne! Nič iné od nich neočakávame, a preto tam
nie je dôvod, aby inými boli. Oni keby aj náhodou niečo urobili dobre, aj tak
nás nepresvedčia, že sa zmenili, alebo si akosi vylepšili svoje schopnosti.
Máme ich „zaškatuľkovaných“ a veľmi ťažko niečo na svojom názore vieme
zmeniť. Budeme to považovať doslova za chvíľkový úlet, omyl, teda niečo, čo sa
už nebude opakovať. A znovu budeme mať pravdu. Čo očakávame, to dostávame.
Možno si niekto z vás povie, že už ste to skúšali, ale predsa sa vám potvrdilo,
že sú aj napriek všetkému neschopní. Lenže vy ste tomu v skutočnosti vôbec
neuverili! Práve ste vyslovili, že sa vám potvrdilo, že sú takí, ako ste
ich nazvali. No jasné! Škatuľku ste len pootvorili, ale človeka v nej nechali!
Tretie, nemenej vážne uvedomenie:
Kričať, ponižovať, ubližovať! Totálny zákaz!
Všetci sme jedineční. Sme takí
akí sme. Iní, práve v tomto okamihu tu a teraz, byť nevieme. Platí to
pre každého, či už majiteľa – podnikateľa, alebo zamestnanca. Všetci robíme
všetko najlepšie ako vieme. Ak si toto uvedomíme, veľmi rýchlo pochopíme, že je
veľmi nespravodlivé na niekoho nepekne nadávať, ponižovať ho a kričať.
Prečo? Že je presne taký ako je? A hlavne netuší, že je niečo v neporiadku?
Lebo my sme nespokojní a vyhodnotíme, že tú nespokojnosť nám spôsobil
niekto mimo nás! Za všetky pocity a emócie, ktoré prežívame, sme si zodpovední
my sami! To bude bohužiaľ platiť vždy! Darmo si to možno teraz
vyhodnocujete ako úplný blud. (Ak áno, je to tiež v poriadku. Nie je mojim
úmyslom niečo na vás meniť a hlavne presviedčať vás, že je to presne
takto. Ponúkam vám len svoj uhol pohľadu. Vždy si však skúste skontrolovať, či ste
vo svojom živote pokojní a spokojní. Ak je to tak, tak na sebe nemente
nič. Bolo by to násilie a z toho by ste už v dobrých pocitoch
neboli. Ale úprimne? Ak odovzdávame zodpovednosť svojmu okoliu za svoje pocity,
tak v tých dobrých pocitoch asi často nebudeme.)
Spomínate si, ako ste sa cítili,
keď na vás niekto naposledy kričal, nadával vám, alebo ste sa po jeho slovách
cítili ublížení, lebo ste jeho správanie vyhodnotili ako nespravodlivé? Bolo to
príjemné? Preto aj vy kričíte, nadávate a ubližujete, aby ste dali druhému zažiť
to, čo vám samému bolo nepríjemné? „Aký požičaj, taký vrátiš?“ Máte zo seba dobrý
pocit?
Štvrté uvedomenie: Majme radi
ľudí, ktorí s nami tvoria našu realitu!
Byť v láske s ľuďmi nás
privedie iba k jednému. Budeme mať obrovské porozumenie, súciť a schopnosť
vyžarovať túto energiu do prostredia. A to už všetci vieme, že v príjemnej
energii, v očakávaní dobrých výsledkov a viere, že všetko je tu pre
nás aby nám pomohlo, tak sa situácie nemôžu skončiť inak, iba zdarom. Každý
jeden, vážne sa tváriaci problém sa napokon stane výzvou, ktorú dokážeme
prekonať v ľahkosti a hlavne v pokoji.
A čo sa týka manželky?
Pre ňu sú všetky štyri uvedomenia
rovnako aktuálne. Navyše, vo vzťahoch si najrýchlejšie vieme overiť svoje „spúšťače“
a ak máme vôľu a chuť, vieme sa dopátrať, prečo reagujeme negatívne
na situácie, ktoré sa nám v rodine dejú. A hlavne, prečo dovolíme,
aby sme ich zažívali!
Zo srdca nám všetkým prajem, aby
sme uvedomili, že naše každodenné pocity súvisia iba s nami. Ak odmietame
prevziať zodpovednosť za túto skutočnosť, neustále sa budeme vo víre života
kyvotať ako bezbranná loďka v búrkových vlnách. Potom sa nečudujme, že nás
často bude bolieť hlava, nebudeme cítiť pevnú pôdu pod nohami, bude sa nám
dvíhať žalúdok a budeme musieť vynakladať neúmerne veľkú snahu na udržanie
sa na palube.
A stačí len málo. Konečne sa
chytiť kormidla.
A tak nech sa deje.
Komentáre
Zverejnenie komentára